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Abraham Casting Out Hagar and Ishmael

The image depicts a scene with several figures in a rural setting. In the foreground, there is a young boy holding a stick in one hand and pulling on a female figure dressed in a long garment with the other hand. She appears to be talking to him or calming him down. Behind them sits an older man with a beard, dressed in a loose, deep garment and gesturing. Further figures can be seen in the background, possibly another woman watching curiously. The landscape in the background features fields and…
Abraham Casting Out Hagar and Ishmael
The image depicts a scene with several figures in a rural setting. In the foreground, there is a young boy holding a stick in one hand and pulling on a female figure dressed in a long garment with the other hand. She appears to be talking to him or calming him down. Behind them sits an older man with a beard, dressed in a loose, deep garment and gesturing. Further figures can be seen in the background, possibly another woman watching curiously. The landscape in the background features fields and…
Josef Danhauser, Abraham verstößt Hagar und Ismael, 1835–1836, Öl auf Leinwand, 238 x 192 cm, Belvedere, Wien, Inv.-Nr. 2553
Diese Bilddateien werden ausschließlich für privaten Gebrauch zur Verfügung gestellt. Für jegliche Art von Veröffentlichung/ kommerzieller Nutzung kontaktieren Sie bitte unsere Reproabteilung.
  • Abraham Casting Out Hagar and Ishmael

  • Date1835-1836
  • Künstler*in Josef Danhauser (1805 Wien – 1845 Wien)
  • Object typePainting
  • MediumOil on canvas
  • Dimensions
    238 x 192 cm
  • SignatureUnbezeichnet
  • Inventory number2553
  • Locations Derzeit nicht ausgestellt
  • Die Darstellung basiert auf einer Textstelle des Alten Testaments (Gen. 21, 10–14), derzufolge Abraham die Dienerin Hagar mit dem gemeinsamen Sohn Ismael aus seinem Hause weist. Am rechten Bildrand ist Sarah, die Frau Abrahams zu sehen, wie sie hinter dem Vorhang das Geschehen belauscht. Die Verstoßung geschah auf ihr Drängen hin, denn sie fürchtete als Mutter von Isaak, des zweitgeborenen Sohnes von Abraham, ihre bestimmende Position innerhalb der Familie zu verlieren. — Danhauser versuchte, das religiöse Thema durch eine natürliche Wiedergabe des menschlichen Verhaltens zu erklären. Seiner Meinung nach waren historische Stoffe leichter verständlich, wenn sie genrehaft veranschaulicht sind. Obwohl der Künstler damit der akademischen Tradition der Historienmalerei widersprach, erhielt er für dieses Gemälde 1836 den Hofpreis. — [Sabine Grabner 8/2009] — Literatur: Grabner, Sabine: Der Maler Josef Danhauser – Biedermeierzeit im Bild. Monografie und Werkverzeichnis, Wien, Köln, Weimar 2011 (Belvedere Werkverzeichnisse, 1), S. 48–50, 236, WV-Nr. 206