Direkt zum Inhalt
Skip to main content
Collections Menu

Terror

Henrike Naumann, Terror, 2012, Röhrenfernseher, Möbel, Kerzenständer, Video (VHS-Video, digital…
Terror
Henrike Naumann, Terror, 2012, Röhrenfernseher, Möbel, Kerzenständer, Video (VHS-Video, digital…
Henrike Naumann, Terror, 2012, Röhrenfernseher, Möbel, Kerzenständer, Video (VHS-Video, digitalisiert, 4:3, Farbe, Ton, deutsch mit englischen Untertiteln), Gesamt: 117 × 80 × 49 cm, Belvedere, Wien, Inv.-Nr. 11883/2
© Henrike Naumann
Diese Bilddateien werden ausschließlich für privaten Gebrauch zur Verfügung gestellt. Für jegliche Art von Veröffentlichung/ kommerzieller Nutzung kontaktieren Sie bitte unsere Reproabteilung.
  • Terror

  • Date2012
  • Künstler*in Henrike Naumann (geboren 1984 in Zwickau)
    • GND
    • Wikipedia
  • Object typeVideoinstallation
  • MediumRöhrenfernseher, Möbel, Kerzenständer, Video (VHS-Video, digitalisiert, 4:3, Farbe, Ton, deutsch mit englischen Untertiteln)
  • Dimensions
    Gesamt: 117 × 80 × 49 cm
  • SignatureUnbezeichnet
  • Inventory number11883/2
  • Locations Derzeit nicht ausgestellt
  • Henrike Naumann’s installation undertakes a sensitive reconstruction of the teenage experience in Germany in the years after reunification. The video “Amnesia” shows a group of friends getting caught up in a drug-fueled frenzy in Ibiza; “Terror,” meanwhile, shadows Beate, Böhni, and Uwe from Jena as they slowly but inexorably descend into right-wing radicalism. Naumann’s mock home video fictionalizes the “last summer of innocence” in the lives of Beate Zschäpe, Uwe Böhnhardt, and Uwe Mundlos—the trio who formed the terrorist group NSU (“National Socialist Underground”) and, beginning in the late 1990s, committed a spree of racially motivated murders and bombings. Naumann uses furniture and objects to stage the period of the events. Interior design as metaphor?